AVIA Elipse 1.0 Prototype

Na bazie kultowego modelu AVIA-84 Piotra Zawady, został zaprojektowany przez nasz Klub szkolny model akrobacyjny F2B z eliptycznymi skrzydłami i statecznikiem poziomym.

Parametry techniczne:

Rozpiętość: 1070mm

Długość: 855

Waga (RTF): 850g

Silnik: 3,5ccm ( Fora F2B)

Zbiornik: 35ml ( ok 3,5-4 min lotu)

Profil skrzydła: NACA0018 modyfikowany

Poszczególne elementy zostały wycięte na ploterze laserowym, dzięki temu komplet części można było po wcześniejszym przygotowaniu programów, wyciąć w kilka godzin. Elementy z grubszych desek balsowych (12mm), ze względu na niewielka moc lasera (10W) i ryzyko zapalenia się detali, zostały tylko niegrawerowane, a następnie wycięte ręcznie. Ze względu na ograniczenia pola roboczego plotera, niektóre dłuższe elementy (np. dźwigar) zostały podzielone, a następnie połączone (na jaskółczy ogon). Łoże silnika wykonano z listewek wyciętych z deski bukowej.

Okleina kadłuba to sklejka i balsa w części ogonowej. Podwozie z drutu mocowane w skrzydłach z możliwością demontażu np. do transportu. Podobnie kółko ogonowe, jest demontowane. Pokrycie folią oracover. Elementy zdobienia z tej samej foli wycięte na ploterze laserowym.

Model swój pierwszy lot wykonał 19.03.2023. Po pierwszych dwóch lotach, należało skorygować środek ciężkości, dokładając 10g obciążenia na ogon. Model dobrze sprawuje się w powietrzu, „zakręty” mają mały promień, jest zwinny i bardzo dobrze reaguje na sterowanie. Zbytnia czułość została zredukowana obciążeniem ogonowym.

W trakcie budowy, a także po oblocie pierwszego egzemplarza, nasunęło się kilka pomysłów usprawniających budowę i poprawiających właściwości lotne ( przewidziane w wersji 1.2)

Model ma duży potencjał do zaawansowanego szkolenia młodzieży. Bez problemu i z łatwością wykonuje pełny program akrobacji juniorskiej ale też można nim wykonać pełny program.

Do tego sportowa sylwetka, która ładnie prezentuje się zarówno w locie jak i na pasie startowym.

DK